Problematiek
Logopedie Leermoeilijkheden

Leermoeilijkheden

Articulatie

Taalstimulatie

Selectief mutisme

Communicatie

Typ10

Leermoeilijkheden

Je kind kan moeilijk mee in de klas. Hij of zij vindt lezen, spellen en/of rekenen lastig. Ondanks de extra inspanningen die er op school en thuis worden gedaan, wordt de achterstand met klasgenootjes steeds groter.


Dit is het moment om een logopedist te raadplegen. Op basis van een onderzoek bepalen we hoe groot de achterstand is en waarmee we kunnen helpen. We zetten stapjes terug in het leerproces en zoeken methoden waarop uw kind verder kan groeien.


Als er na een periode van intensieve begeleiding te weinig vooruitgang is geboekt, spreken we van een leerstoornis en kunnen we een diagnose dyslexie (moeilijk lezen) , dysorthografie (moeilijk schrijven) en/of dyscalculie (moeilijk rekenen) vaststellen. Het kan dan nodig zijn dat we naast verder oefenen ook helpen met zoeken naar hulpmiddelen zoals leessoftware.

Articulatie

Om te praten maken we bewegingen met de kaak, tong, het velum en de lippen. Zo worden klanken gevormd. Kinderen leren verschillende klanken stap voor stap. Wanneer bepaalde klanken moeilijk blijven voor uw kind en hij/zij moeilijk verstaanbaar is voor de omgeving, kan het nodig zijn om logopedie te volgen. Spelenderwijs worden de klanken afzonderlijk, in woorden en zinnen geoefend.

Taalstimulatie

Maak je je zorgen om je kind omdat de taal trager ontwikkelt dan verwacht? Het kan zijn dat de eerste woordjes op zich laten wachten of dat je kind woorden nog niet combineert tot zinnetjes. Sommige kinderen kunnen moeilijker op woorden komen of hebben moeite om woorden juist te vervormen. We spreken dan van een taalontwikkelingsachterstand of stoornis. In therapie wordt de taal spelenderwijs gestimuleerd en uitgebreid.

Selectief mutisme

Je kind praat thuis wel maar niet in andere sociale situaties zoals op school, bij de bakker, tijdens de zwemles …


Deze kinderen kunnen wel praten maar doen het in bepaalde situaties niet. Het is geen taal-spraakstoornis, het is wel een angststoornis om te spreken. Kinderen die niet durven praten , zijn niet allemaal verlegen. Extreme verlegenheid is een karaktereigenschap terwijl selectief mutisme een psychische problematiek is. Daarom kan het ook zinvol zijn om samen te werken met een psycholoog..


Hoe vroeger deze kindjes geholpen worden, hoe beter de prognose. Er wordt in de eerste fase gewerkt aan een vertrouwensband met de therapeut. Deze stap is cruciaal om de therapie te laten slagen. Nadien wordt er op een speelse manier gewerkt rond spreekdurf adhv dapperheidstaakjes.

Communicatie

Sommige kinderen hebben moeilijkheden met sociale interactie en sociale communicatie. Ze vinden het bijvoorbeeld moeilijk om oogcontact te maken, om met anderen in interactie te komen of emoties en activiteiten met anderen te delen. Het kan zijn dat je kind je niet of beperkt imiteert waardoor communicatie moeilijk op gang komt.


Een logopediste kan je handvatten bieden om de interactie te verbeteren. Vanuit de belevings- en interessewereld van je kind zoeken we manieren om tot meer sociale betrokkenheid, communicatie, imitatie en spel te komen.


Alle communicatievormen worden op maat van het kind gestimuleerd. Communicatie in zijn totaliteit met mimiek, geluiden, gebaren, woorden.

Typ10

In deze digitale wereld is blind typen een belangrijke vaardigheid. Denk maar aan huiswerk dat steeds meer via de computer moet worden gemaakt. Zou het niet fijn zijn moest uw zoon of dochter vlot kunnen typen zodat dit geen tijdrovende opdracht meer is?


Daarnaast kan werken met de computer een hulp zijn voor kinderen met schrijf-en leesmoeilijkheden. Het typen wordt dan noodzakelijk om de lessen te kunnen volgen.

Typ 10 is een leuke en speelse methode om kinderen vanaf 9 jaar met- of zonder leerstoornis blind te leren typen.


Bij dit programma worden verschillende leerkanalen tegelijk aangesproken zodat kinderen vlotter kunnen automatiseren. Zo wordt er gewerkt met kleuren, afbeeldingen, verhalen, bewegingen, .... Alles wordt gedaan om de plaatsen van de letters eerst te leren en nadien motorisch toe te passen.


Wij geven deze cursus in 5 weken. Telkens wordt er in een groepje van maximaal 4 kinderen 2 uur gewerkt. De kinderen krijgen een persoonlijk werkboekje en een online platform om thuis te oefenen.

De kostprijs voor deze 5 lessen + materiaal is €220.


De volgende lessen gaan door op:

Zaterdag 20 april, 27 april, 11 mei, 18 mei, 1 juni
telkens van 10u - 12u


inschrijven kan via sara@logonlogopedie.be